تردد خودروها در فاز دوم آزادراه تهران – شمال شروع شد

باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه با تردد خودروها از امروز افتتاح شد.

تردد خودروها در فاز دوم آزادراه تهران – شمال شروع شد

منطقه دو آزادراه تهران-شمال به‌طول ۲۲ کیلومتر دارای بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است، به‌نحوی که ۸۰ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده و به گفته مسئولان این پروژه و آنطور که شرکت ساخت هم تاکید کرده، این موضوع نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

استفاده از توان و تخصصی مهندسان ایرانی و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز در این ابرپروژه، از ویژگی‌های اصلی این بخش از آزادراه تهران-شمال است. ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی و ساخته‌شده در داخل کشور یکی از افتخارات این پروژه است و ساخت پلی به بلندی ۳۲۰ متر طول و ۴۰ متر ارتفاع یکی از نمونه‌های این اقدام است.

همچنین به گفته محمود ملازینل، مدیرکل امور مجریان آزادراه‌ها، بیشترین حجم تاسیسات به‌کار رفته در پروژه‌های آزادراهی در منطقه دو آزادراه تهران-شمال است و رکورد بیشترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است. همچنین رکورد بیشترین حجم حفاری تونل در یک پروژه مختص منطقه دو آزادراه تهران-شمال است؛ کما اینکه بیش از ۴.۳ میلیون مترمکعب حفاری تونل‌های این منطقه انجام شده که ۱.۳ میلیون متر مکعب آن در باند غربی انجام شده است.

در عین حال سیستم مدیریت هوشمند تونل‌های این پروژه حاکی ازآن است که برای اولین بار در کشور تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفاء حریق هوشمند در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و تجهیزات داخلی تجهیز شده است.

سفری ایمن‌تر و کوتاه‌تر از پایتخت به مازندران

محمود محسن‌زاده -سرپرست مجری آزادراه تهران - شمال- نیز این پروژه را یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های آزادراهی کشور در اجرا با حجم عملیات قابل توجه می‌داند و می‌گوید: منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای است که ۸۶ درصد آن ابنیه فنی است و ساخت ۲۰ دستگاه پل بزرگ در حدود ۳ کیلومتر، ۳۲ دستگاه آبرو به‌طول ۳۸۳ متر، ۸۴ دستگاه گالری به‌طول ۳۰۰۰ و ۸۸۷ متر و ۲۸ دستگاه دیوار به‌طول ۲۰۰۰ و ۷۱۴ متر در کل منطقه دو این پروژه نمونه‌ای مثال‌زدنی در کل کشور است.

محسن‌زاده حجم حفاری تونل های منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال را ۴.۳ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این اقدام یکی از کارهای سنگین این پروژه محسوب می‌شود که در ۴۳ رشته تونل به طول بیش از ۳۹ کیلومتر در کل منطقه ۲ اجرایی شده است و ۱.۳ میلیون متر مکعب حفاری در ۱۶ رشته تونل به طول بیش از ۱۲ کیلومتر در باند رفت اجرایی شده است.

سرپرست مجری آزادراه تهران-شمال در خصوص ابنیه فنی اجرا شده در باند رفت منطقه ۲ توضیح داد و اظهار داشت: احداث ۱۶ رشته تونل به طول ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر، ۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۹۸۷ متر، ۱۵ دستگاه آبرو به طول ۱۸۷ متر، ۴۳ دستگاه گالری به طول ۲۲۷۹ متر و ۱۱ دستگاه دیوار به طول ۸۸۸ متر اعدادی هستند که نشان‌دهنده همت مهندسان ایرانی در ساخت این پروژه است.

بنا بر این گزارش باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور با هدف کاهش زمان سفر، تسهیل و روانسازی ترافیک منطقه و افزایش ایمنی سفر طراحی و اجرا شده است و روز پنج‌شنبه توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شده و از امروز زیر بار ترافیک عمومی می‌رود.

 

منبع: ایسنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار