طرز تهیه دال عدس پلو | آموزش تهیه غذای جنوبی دال عدس پلو با یک روش جدید

دال عدس پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه جنوب کشورمان است که با دستورهای متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دال عدس پلو در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه دال عدس پلو | آموزش تهیه غذای جنوبی دال عدس پلو با یک روش جدید

مواد لازم برای ۴ نفر

دال عدس    ۱٫۵ پیمانه

برنج    ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده    ۳۰۰ گرم

پیاز    ۳ عدد

آرد سوخاری    ۲ قاشق غذاخوری

جعفری، ریحان و شنبلیله    ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

زردچوبه و روغن    به مقدار کافی

طرز تهیه دال عدس پلو

مرحله اول

برای تهیه دال عدس پلو ابتدا دال عدس را درون یک کاسه آب می ریزیم و اجازه می دهیم حداقل ۴ ساعت خیس بخورد. پس از گذشت این زمان دال عدس را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش به طور کامل خارج شود.

مرحله دوم

در این مرحله برنج را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم یک ساعت خیس بخورد. پس از اینکه برنج خیس خورد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا سریعتر به نقطه جوش برسد.

مرحله سوم

حالا برنج را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش باقی بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. در همین حین ۲ تا از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله تابه را روی حرارت قرار داده و پیاز را تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه دال عدس را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و مواد را تفت می دهیم تا خامی ادویه ها به طور کامل گرفته شود.

مرحله پنجم

پس از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه برنج را آبکشی می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن داخل آن می ریزیم. در ادامه مقداری نان به عنوان ته دیگر در کف قابلمه قرار می دهیم، سپس مقداری برنج روی ته دیگ می ریزیم.

مرحله ششم

در این مرحله مقداری از مخلوط پیاز داغ و دال عدس را به صورت پخش روی برنج می ریزیم. به همین ترتیب مواد را به صورت لایه ای درون قابلمه می ریزیم تا تمام شوند، سپس درب قابلمه را میگذاریم و آنرا روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله هفتم

برای دم کشیدن برنج بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است. در همین حین کوفته های قلقلی را درست می کنیم، برای این منظور پیاز باقیمانده را رنده می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده و ادویه داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله هشتم

در این مرحله سبزیجات را به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه آرد سوخاری به کاسه می افزاییم، سپس مواد را به خوبی ورز می دهیم تا بافت شان منسجم و یکدست شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله نهم

حالا ترکیب گوشت را به کوفته های قلقلی کوچک تبدیل کرده و درون تابه قرار می دهیم تا سرخ شوند. در نهایت دال عدس پلو را درون قابلمه ترکیب کرده و داخل دیس می کشیم، سپس کوفته های قلقلی را روی آنرا قرار داده و سرو می کنیم.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار