طرز تهیه ساطری پلو | آموزش آشپزی غذای مشهدی ساطری پلو

ساطری پلو یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه استان خراسان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ساطری پلو در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه ساطری پلو | آموزش آشپزی غذای مشهدی ساطری پلو

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج    ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده    ۳۰۰ گرم

هویج    ۶ عدد

کشمش پلویی    ۱ لیوان

پیاز    ۱ عدد

زعفران دم کرده    ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و قرمز    به مقدار کافی

دارچین، زردچوبه و روغن    به مقدار کافی

طرز تهیه ساطری پلو

مرحله اول

برای تهیه ساطری پلوی مجلسی در ابتدای کار برنج را می شوییم و درون یک کاسه می ریزیم، سپس به اندازه ای آب اضافه می کنیم که سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. در ادامه ۱ قاشق نمک هم به کاسه اضافه می کنیم تا برنج خرد نشود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را رنده می کنیم و آب اضافی‌اش را می‌گیریم، سپس به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه درون یک کاسه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس مخلوط گوشت را به کوفته های کوچک به اندازه فندق تبدیل کرده و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه کوفته ها را به صورت یکدست سرخ می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله کوفته ها را از تابه خارج می کنیم، سپس کشمش را به تابه افزوده و کمی تفت می دهیم تا براق شود. در ادامه کشمش را هم کنار می گذاریم، سپس هویج ها را پوست گرفته و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله هویج خرد شده را به همان تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا نرم شود، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از اینکه آب جوش آمد، برنج را آبکشی می کنیم، سپس به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم. در ادامه ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا دانه های برنج قد بکشند، سپس برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم، سپس ته دیگ مورد نظرمان را کف قابلمه قرار می دهیم. در ادامه برنج را به صورت گنبدی درون قابلمه می ریزیم، سپس دارچین و زعفران دم کرده را روی آن می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار داده، سپس قابلمه را روی شعله ملایم قرار می دهیم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این زمان برنج را درون دیس می ریزیم و با کوفته قلقلی، هویج و کشمش تفت داده تزیین می کنیم.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که ما برای مجلسی تر شدن ساطری پلو برنج و دیگر مواد را به صورت جداگانه آماده کردیم، در صورت تمایل می توانیم هنگام ریختن برنج درون قابلمه، مواد را به صورت لایه ای درون قابلمه بریزیم و به صورت قاطی پلو این غذا را درست کنیم.

منبع: چیشی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار