طرز تهیه دمی عدس | آموزش آشپزی غذای دمی عدس به یک روش ساده

یکی از غذاهای خوشمزه و نسبتاً پر طرفدار ایرانی دمی عدس است که به روش ها و متدهای متفاوتی طبخ می شود. ما در سایت رضیم به آموزش کامل طبخ این غذای خوشمزه ایرانی در کنار شما عزیزان خواهیم بود

طرز تهیه دمی عدس | آموزش آشپزی غذای  دمی عدس به یک روش ساده

مواد لازم برای ۲ نفر

برنج ۲ پیمانه

عدس ۱ پیمانه

پیاز ۱ عدد

ادویه پلویی به مقدار کافی

مواد لازم گوشت قلقلی

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد

سیر ۲ حبه

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و زیره به مقدار کافی

روغن مایع به مقدار کافی

آموزش آشپزی دمی عدس

مرحله اول

بعد از انتخاب غذای دمی عدس به عنوان وعده غذایی خود در اولین مرحله عدس ها را شسته و درون آب بریزید و اجازه بدهید ۲ الی ۳ ساعت کاملاً خیس بخورد. سپس برنج را شسته و آماده طبخ غذا شوید.

مرحله دوم

در مرحله بعد، پس از شست و شوی برنج ۱ قاشق کوچک چای خوری نمک به ظرف حاوی برنج اضافه نموده و اجازه بدهید ۲ ساعت درون آب بماند و خیس بخورد. حال عدس ها را آبکشی کنید و آماده طبخ غذا شوید.

مرحله سوم

آب عدس ها را شسته و آبکش کنید و در یک قابلمه مناسب عدس ها را ریخته و روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا عدس ها کاملا پخته شوند. در نهایت بعد از پخت کامل عدس، قابلمه را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

سپس یک پیاز را به صورت کاملا ریز نگینی و خرد کنید و درون یک قابلمه مناسب بریزید. حال با اضافه کردن مقدار کافی روغن و ادویه جات پلویی به قابلمه، پیازها را به همراه ادویه ها خوب تفت دهید تا رنگ کاراملی به خود بگیرند و کامل سرخ شوند.

مرحله پنجم

حال در این مرحله برنج را آبکش کرده و درون قابلمه پیاز و ادویه که از قبل آماده شده بریزید و مقداری آب روی آن ریخته تا جاییکه یک بند انگشت روی برنج را آب بگیرد. سپس عدس های آبکشی شده را به ظرف پلو اضافه نمایید.

مرحله ششم

برنج را روی شعله قرار دهید و اجازه دهید آب برنج با شعله ملایم تبخیر شود و برنج نیم پز شود. در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و کامل کامل ببندید. شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید و منتظر طبخ غذا بمانید.

مرحله هفتم

حدوداً ۴۵ دقیقه برای دم کشیدن برنج زمان نیاز است تا برنج دمی عدسی روی شعله اجاق گاز دم بکشد. حال کمی پیاز را به صورت خیلی ریز رنده کنید و به همراه گوشت گوسفندی چرخ کرده مخلوط کنید و در یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله هشتم

ادویه های مناسب شامل فلفل سیاه، زردچوبه و نمک، و همچنین زیره را به ظرف حاوی گوشت اضافه کنید و با کف دست کاملا مخلوط کنید و ورز بدهید تا ترکیب مواد یکدست شوند. حال گوشت چرخ کرده را به اندازه های یکدست به مقدار یک گردو برداشته و قلقلی کنید و درون سینی بچینید.

مرحله نهم

روی گوشت قلقلی ها را با نایلون فریزر و یا سلفون بپیچید و حدودا یک ربع درون یخچال استراحت بدهید. پس از آن یک تابه مناسب انتخاب نمایید و گوشت ها را درون تابه بچینید و به آن مقداری روغن مایع اضافه نمایید.

مرحله دهم

پس از چیدمان گوشت قلقلی ها درون تابه، آن ها را به آرامی سرخ نمایید و همه طرف گوشت ها را کبابی کنید. پس از گذشت ۴۵ دقیقه قابلمه دمی عدس را از روی اجاق گاز بردارید و مخلوط برنج را خوب هم بزنید.

مرحله یازدهم

در ادامه بهتر است دمی عدس را درون دیس بکشید و گوشت قلقلی ها را مرتب کنار آن بچینید تزیین کنید. ترکیب دمی عدس و ماست یا سالاد شیرازی بسیار لذیذ و خوشمزه است. با توجه به سلیقه خود از گوشت قلقلی مرغ نیز می توانید استفاده نمایید. نوش جان و گوارای وجود.

منبع: رضیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار