آموزش پخت خورش آلو شوشتری به سبک رستورانی + نکات مهم

خورش آلو شوشتری از غذاهای فوق العاده خوشمزه و محلی شوشتر است که در شهرهای مختلف با روش‌های متفاوتی درست می‌شود و طعم و مزه ملس و شیرینی دارد.

آموزش پخت خورش آلو شوشتری به سبک رستورانی + نکات مهم

 برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آلو شوشتری در ادامه همراه ما باشید.

موارد لازم خورش آلو شوشتری

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

مرحله اول

برای تهیه خورش آلو شوشتری ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن مایع بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی داغ شد، پیازها را بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

بعد گوشت را مکعبی خرد کنید و اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها عوض شود و همه قسمت‌های گوشت سرخ شود، سپس زردچوبه و دارچین را بریزید و تفت دهید.

مرحله سوم

سپس یک بسته تمبر هندی را به چهار قسمت تقسیم کنید و یک قسمت آن را با نصف لیوان بزرگ آب گرم ترکیب کنید و خوب به هم بزنید تا کاملا در آب حل و رقیق شود.

نکته: تمبر هندی رقیق شده را از توری رد کنید تا شیره آن کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله چهارم

بعد از این‌که عطر ادویه‌ها آزاد شد، شیره تمبر هندی را اضافه کنید و تقریبا ۲ دقیقه تفت دهید، سپس آب را اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید تا شروع به جوشیدن کند‌.

مرحله پنجم

وقتی مایع مخلوط چندجوش زد، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت همه مواد با هم بپزند تا گوشت‌ها از خامی درآیند و نیم‌پز شوند.

مرحله ششم

سپس آلوها را که از دو ساعت قبل در آب خیسانده‌اید اضافه کنید و هم بزنید، بعد از آن مخلوط خلال و گلاب را که از شب قبل آماده کرده‌اید را هم اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: خلال‌ها را از شب قبل در گلاب بریزید تا عطر گلاب به خورد خلال‌های بادام رود.

مرحله هفتم

بعد از آن درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و یک ساعت دیگر اجازه دهید تا ریز ریز با هم بجوشند و گوشت، آلو و خلال‌ها کاملا پخته شوند و خورشت جا بیفتد.

مرحله هشتم

وقتی که خورشت روغن انداخت و پخته شد شکر را اضافه کنید و بعد مقداری زعفران را به دلخواه با مقداری آب گرم مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد، بعد زعفران دم‌کرده را به خورشت اضافه کنید.

مرحله نهم

سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید و درب ظرف را ببندید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا با هم ریز بجوشند و شکر کاملا در خورشت حل شود و رنگ و عطر زعفران با مواد ترکیب شود.

مرحله دهم

وقتی که خورشت آلو شوشتری کاملا جا افتاد از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید و همراه با چلو زعفرانی، سالاد، ترشی، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار