آموزش تهیه قلیه تن ماهی

طرز تهیه قلیه تن ماهی | آموزش تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه و مخصوص به روش جنوبی

قلیه ماهی یکی از غذاهای سنتی جنوب کشور است که خیلی خوش طعم و عطر است. اما با وجود ماهی در این خورش، سختی جدا کردن سیخ ماهی و تمیز کردن ماهی ها، پخت این غذا را می تواند مشکل کند. این غذا با استفاده از تن ماهی طبخ می شود که مشکلات طبخ ماهی را ندارد و مزه خوشایندی به خورش می دهد.

طرز تهیه قلیه تن ماهی | آموزش تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه و مخصوص به روش جنوبی

مواد لازم برای ۴ نفر

کنسرو تن ماهی    ۲ عدد

گشنیز تازه    ۳۵۰ گرم

شنبلیله تازه    ۵۰ گرم

تمرهندی    ۱۵۰ گرم

پیاز    ۱ عدد درشت

سیر    ۱ حبه

رب گوجه فرنگی    ۱ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز و زردچوبه    به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

دستور پخت قلیه تن ماهی

مرحله اول

در ابتدای کار، یک تابه بزرگ برداشته و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری شده خرد می کنیم و درون تابه می ریزیم و هم می زنیم تا آب آن کشیده شود. سپس روغن اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله دوم

وقتی رنگ سبزی ها عوض شد آن را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم. تابه را تمیز می کنیم و مجددا روی حرارت قرار می دهیم. پیاز را رنده کرده و درون تابه می ریزیم. وقتی آب آن کشیده شد، کمی روغن نیز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا طلایی شود.

مرحله سوم

سپس سیر را له می کنیم و به پیاز ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم. بعد از این که سیر تفت داده شد و بوی آن بلند شد، فلفل ها و زردچوبه و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ و بوی ادویه ها و رب خارج شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تمر هندی را در دو پیمانه آب جوش حل می کنیم. سپس از صافی رد می کنیم تا قسمت های اضافی و هسته های آن جدا شود و یک مخلوط یک دست به وجود آید. در ادامه تمر هندی را به تابه اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله پنجم

وقتی به طور کامل مخلوط شد، سبزی های سرخ شده را اضافه می کنیم. کمی آب جوش اضافه کرده و می گذاریم تا کم کم بپزد و جا بیفتد. در این مرحله نمک را نیز اضافه می کنیم. حدود یک ساعت زمان می دهیم تا خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.

مرحله ششم

پس از گذشت حدودا ۱ ساعت کنسرو هایی که از قبل جوشانده ایم را باز کرده و به خورش اضافه می کنیم. می گذاریم یک ربع با حرارت ملایم بجوشد تا طعم خورش به خورد ماهی ها برود. خورش آماده است که می توان کنار برنج ( آموزش برنج آبکش ) ، سرو نمود.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار