یارانه| افزایش یارانه| یارانه نقدی

یارانه شهریور ۱۴۰۲ چقدر است؟ | دو سورپرایز برای نصف یارانه بگیران

یارانه شهریورماه همراه با دو اتفاق خوب پرداخت خواهد شد؛ نخست اینکه تمامی یارانه بگیرانی که وام یک میلیون تومانی دریافت کرده بودند با اتمام اقساط وام، دیگر مبلغی از یارانه آنها کسر نخواهد شد و دوم آنکه، تعداد قابل توجهی از یارانه بگیران، یارانه شهریورماه را با 20 درصد اضافه نسبت به ماه قبل دریافت می‌کنند.

یارانه شهریور ۱۴۰۲ چقدر است؟ | دو سورپرایز برای نصف یارانه بگیران

طرح هدفمندسازی یارانه برای حمایت از قشر کم توان مالی انجام شده و از سال ۱۳۸۹ مبلغی تحت عنوان یارانه به دهک های مختلف پرداخت می شود. مبلغ یارانه نقدی ابتدا ۴۵ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۸ یارانه معیشتی ۴۵ هزار تومانی نیز همراه با آن پرداخت شد. این دو یارانه در ادامه ادغام شدند و مبالغ آن برای برخی دهک ها ۳۰۰ هزار تومان و برای برخی دیگر ۴۰۰ هزار تومان شد. دولت به تازگی اعلام کرده که مبلغ یارانه سه دهک پایین جامعه را به ۵۲۰ هزار تومان افزایش داده است. تازه ترین خبر درباره یارانه را در بخوانید.

یارانه شهریورماه همراه با دو اتفاق خوب پرداخت خواهد شد؛ نخست اینکه تمامی یارانه بگیرانی که وام یک میلیون تومانی دریافت کرده بودند با اتمام اقساط وام، دیگر مبلغی از یارانه آنها کسر نخواهد شد و دوم آنکه، تعداد قابل توجهی از یارانه بگیران، یارانه شهریورماه را با 20 درصد اضافه نسبت به ماه قبل دریافت می‌کنند.

سازمان هدفمندی یارانه ها در ایران زمان دقیق واریز یارانه شهریور ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد 100، بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ ها؛ یکصد و پنجاه و یکمین مرحله از یارانه نقدی [۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی] مربوط به شهریورماه ، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خردادماه و به منظور حمایت از خانوارهای کم درآمد، اعتبار یارانه مددجویان کمیته امداد امام‌ خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰ درصد مبلغ یارانه، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

با اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها و در پی اتمام اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی، مبلغ یارانه کما فی السابق دست کم ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب یارانه شهریورماه ۱۴۰۲ کسوراتی نخواهد داشت.

بیش از ۶ ماه است که وضعیت مبلغ پرداختی یارانه ها فرق کرده است.

دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی نیست.

با اعلام دولت مقرر شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ الکترونیکی توزیع شود.

پاسخ مشخصی جهت ابهام زدایی راجع به یارانه نقدی و کالابرگ داده نشده اما وزیر کشور در این باره گفته است: «پرداخت یارانه نقدی تا زمان آماده شدن کالابرگ‌ الکترونیکی ادامه دارد».

بدین ترتیب مبلغ یارانه شهریور ۱۴۰۲ نیز همانند خرداد، تیر و مردادماه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

یارانه

دهک‌بندی یارانه نقدی تغییر می‌کند

چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک‌بندی‌ یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.

سید صولت مرتضوی اظهار داشت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک‌بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند.

وی افزود: شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک‌بندی‌ها تاثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی‌متری تغییر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک‌بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک‌بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک‌بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یارانه

وام یارانه پرداخت شد؟

موضوع پرداخت وام یارانه در سال‌های گذشته هیچگاه به درستی اجرا نشد. بانک‌‌ها می‌گفتند منابع مالی لازم را برای پرداخت وام یارانه به مشمولان در اختیار ندارند. البته پرداخت این وام بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در سال 1396 صادر کرد، الزامی نبود و به عنوان تکلیف بر دوش شبکه بانکی قرار نداشت.

در دولت سیزدهم نیز، شبکه بانکی توجه چندانی به تصمیمات دولت نکرد. حتی بانک‌ها تا چندین ماه پس از صدور بخشنامه دولت، می‌گفتند موضوع به آنها ابلاغ نشده است. در واقع به نظر می‌رسد دولت‌ها تصمیماتی را می‌گیرند که شبکه بانکی توان اجرای آن را ندارند و به منابع مالی بانک‌ها فکر نمی‌کنند.

در چنین شرایطی، نمایندگان مجلس نیز اسفند سال گذشته در جریان بررسی بودجه بندی را تصویب کردند که بر اساس آن، متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بتوانند از حساب یارانه یا سهام عدالت خود به عنوان تضمین پرداخت این تسهیلات استفاده کنند (مهر).

یارانه نقدی

 

ماجرای وام یارانه ۱۰ میلیونی چیست؟

در این میان، مساله پرداخت وام یارانه 10 میلیونی در برخی از رسانه‌ها مطرح شد؛ وامی که پلیس فتا آن را تکذیب کرد اما بعدا شخص شد یکی از موسسات قرض‌الحسنه، مدعی است که آن را پرداخت می‌کند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از دولت نشان داد که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها و وزارت کار، قصد پرداخت وام یارانه 10 میلیونی را نداشتند و چنین موضوعی از طرف دولت از اساس غلط بود.

اما آنگونه که پیگیری‌ها نشان داد یک موسسه قرض‌الحسنه در تهران، مدعی بود وام 10 میلیونی یارانه را به متقاضیان پرداخت می‌کند و همه خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کردند، می‌توانستند مشمول این وام شوند. با وجود این، نکته مهمی که درباره موسسه مورد اشاره وجود داشت این بود که این موسسه هیچ‌گونه مجوزی از بانک مرکزی نداشت و تنها با سه شعبه در تهران فعال بود. بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان داد که این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس شده و حتی مجوز بانک مرکزی نگرفته بود.

قطع یارانه 5 میلیون ایرانی

با توجه به آمارهای سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها، در مجموع ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه بگیر در کشور داریم و یارانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در ادوار گذشته حذف شده است.

به گزارش تسنیم، براساس آمارهای مربوط به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در حال حاضر از 87 میلیون نفر ایرانی(براساس اطلاعات ثبت احوال، شامل ایرانیان داخل و خارج از کشور) در مجموع 79 میلیون و 600 هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند. از این تعداد 2 میلیون نفر مشمولین یارانه اعضای نیروهای مسلح هستند و 77 میلیون و 600 هزار نفر مشمولین یارانه در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها.

همچنین 7 میلیون و 400 هزار نفر یارانه دریافت نمی‌کنند. از این تعداد 2 میلیون و 200 هزار نفر افرادی هستند که از ابتدا متقاضی دریافت یارانه نبوده‌اند. همچنین یارانه 5 میلیون و 200 هزار نفر نیز در ادوار گذشته حذف شده است.

اقتصاد , سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها , یارانه نقدی ,

گفتنی است که 3 میلیون و 400 هزار نفر نیز برای دریافت یارانه ثبت نام کردند که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر یاران بگیر شدند و نزدیک 2 میلیون نفر به عنوان دهک ده تشخیص داده شده‌اند.

لازم به ذکر است، اعتراض 4 میلیون و 344 هزار و 514 نفر به عدم دریافت یارانه از اردیبهشت ماه پارسال وارد دانسته شده است. علت پذیرش اعتراضات نیز تغییرات بعد خانوار و بررسی مجدد آنها و یا داشتن بیماری خاص اعضای خانواده و معلولیت یکی از اعضا سبب شده تا این دسته از معترضین به جمع یارانه بگیران بازگردند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار