تغذیه

تغذیه برای طول عمر بیشتر

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات بهداشتی، امید به زندگی یا طول عمر بسیاری از مردم جهان در دهه‌های اخیر افزایش داشته است. با این‌حال، افزایش طول عمر در دهه‌های اخیر صرفا همراه با سلامت کامل نبوده است. از این‌رو، متخصصان حوزه سلامت به افرادی که می‌خواهند طول عمر همراه با سلامت داشته باشند، توصیه می‌کنند که در اولین قدم به اصلاح الگوی غذایی خود به‌منظور افزایش سلامت عمومی شان بپردازند.

تغذیه برای طول عمر بیشتر

در ادامه این مطلب به 4 توصیه تغذیه ای موثر در این خصوص اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

1. از میوه‌ها و سبزی‌های رنگی غافل نشوید

اگر می‌خواهید سلامت خود را در بالاترین حد ممکن نگه دارید باید عادت کنید که روزانه 5 تا 7 واحد میوه و سبزی تازه یا بخارپز با رنگ‌های متنوع مصرف کنید. حتی بعضی از پژوهشگران توصیه می‌کنند که به‌منظور بهبود عملکرد تمامی ارگان‌های بدن باید روزی 10 واحد میوه و سبزی مصرف کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها، املاح، فیبر غذایی، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات ضدالتهابی بسیار قدرتمندی هستند و می‌توانند باعث تقویت شدید عملکردهای سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا شوند و بهبود عملکرد قلب، مغز و سیستم گوارشی را به همراه داشته باشند. برای اینکه بتوانید این مقدار از میوه و سبزی را در طول روز مصرف کنید باید خودتان را عادت بدهید که با تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی، مصرف یک تا دو واحد از میوه‌ها و سبزی‌ها را داشته باشید. 

2. چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای مصرف کنید 

بهترین نوع چربی‌ها برای بدن، چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای هستند. این چربی‌ها که به‌وفور در روغن زیتون بکر و فرابکر، آووکادو و مغزهای خام یافت می‌شوند، می‌توانند جلوی تخریب سلول‌ها را بگیرند و روند ابتلا به بیماری یا پیری را کُندتر کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که عادت به مصرف چربی‌های تک‌زنجیره‌ای غیراشباع، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و متابولیک را هم کاهش می‌دهد. 

3. مصرف گوشت قرمز را محدود کنید 

گوشت قرمز به‌دلیل داشتن چربی اشباع زیاد می‌تواند سطح التهاب را در بدن افزایش دهد و خطر ابتلا به کلسترول خون بالا و بیماری‌های قلبی ناشی از آن را بیشتر کند. اگر می‌خواهید طول عمر همراه با سلامت داشته باشید باید رژیم غذایی خود را به شیوه‌ای تنظیم کنید که سیستم گوارشی و سیستم قلبی‌ـ‌عروقی شما در بهترین حالت ممکن عمل کند. زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های گوارشی مانند سرطان کولورکتال را هم بالا ببرد. از این‌رو، بهتر است که تمامی افراد و مخصوصا مردان بالای 30 سال و زنان بالای 50 سال (پس از یائسگی)، استفاده از گوشت قرمز را در رژیم غذایی خودشان محدود کنند و به‌جای آن به مصرف بیشتر ماهی یا پروتئین‌های گیاهی مانند انواع حبوبات روی بیاورند. ضمن اینکه توصیه می‌شود که حتما همراه با غذاهای گوشتی، حداقل یک تا دو واحد از سبزی‌های خام یا بخارپز را مصرف کنید. 

4. از غذاهای فراوری‌شده دوری کنید 

اگر می‌خواهید با رسیدن به دوران میانسالی یا سالمندی واقعا اسیر بیماری‌های مزمن و متابولیک نشوید یا بیماری‌های قلبی و گوارشی شما را درگیر نکند باید میزان مصرف خوراکی‌ها و غذاهای فراوری‌شده را تا حداکثر امکان محدود کنید. انواع فراورده‌های گوشتی، تنقلات چرب و شور، شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها، کوکی‌ها، غذاهای کنسروی، غذاهای آماده و نیمه‌آماده در گروه همین خوراکی‌های فراوری‌شده قرار می‌گیرند و می‌توانند به‌دلیل داشتن حجم بالایی از قندها، نمک، چربی‌های اشباع و همچنین اسیدهای چرب ترانس، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های گوارشی، انواع سرطان و حتی مشکلات مغزی را افزایش دهند. 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار