جشنواره فجر|جشنواره فیلم فجر

جشنواره فجر در راه است، برنامه چیست؟

جشنواره فیلم فجر در سال پیش رو به دلایل مختلف از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که همه چیز مهیاست تا جشنواره ایی موثر راه بیفتد و البته آسیب هایی پیش روست تا جشنواره را تحت الشعاع قرار دهد.

جشنواره فجر در راه است، برنامه چیست؟

جشنواره فیلم فجر سال جاری که مشخصا با حضور آثار خارجی و داخلی در حال پیش تولید می باشد از چند وجه داری اهمیت بیشتری نسبت به هر سال است.

اگرچه در تمام ادوار جشنواره فیلم فجر برای تهیه کنندگان، کارگردانان و عوامل فیلم و... از اهمیت بالایی برخردار بوده است،اما در سال پیش رو به دلایل مختلف سرفصل هایی اهمیت جشنواره را دوچندان می کند.

 جدا از شرایط اقتصادی  و اتفاقاتی که در گیشه سینما در سالی که گذشت موثر بوده است، سینما در گیر ماجراهایی چون عدم استقبال برخی از فیلم سازان برای اکران فیلمشان به خصوص در نیمه دوم سال بوده است که چراغ سینما را تا حدودی روشن و خاموش نگه داشته است در این وضعیت حتی آثار موفق جشنواره های گذشته نیز دچار آسیب بوده اند که طبیعتا این مسئله روی جشنواره امسال نیز بی تاثیر نخواهد بود.

در اینکه در تمام این سال ها حضور در جشنواره فجر و موفقیت و کسب سیمرغ دارای اهمیتی فراوان بوده است شکی نیست، اما شرط لازم و کافی برای حضور در جشنواره و اقبال فیلم به اکران موفق و موفقیت در گیشه مرتبط می شود در حقیقت اگر فیلمی نتواند در گیشه و فروش سالیانه اش دلگرم کننده باشد انگیزه لازم برای سرمایه گذاران وجود نخواهد داشت تا چرخه سینما با شرایط مساعدی بچرخد.

سینما برای موفقیت و روشن ماندن چراغش به اقبال اقتصادی در واقع صنعت سینما بدون بازگشت سرمایه با شکست مواجه خواهد شد  و همین مسئله جشنواره امسال را در اوج اهمیت نگه می دارد.

 

اسماعیلی: امیدواریم جشنواره فجر با کیفیت بهتری نسبت به دوره های گذشته برگزار شود

 

اسماعیلی: امیدواریم جشنواره فجر با کیفیت بهتری نسبت به دوره های گذشته برگزار شود

وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به سوالات پاسخ داد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز چهارشنبه بیست و سوم آذرماه در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع اسناد بالادستی و صدور مجوزها در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: در آخرین جدولی که وزارت اقتصاد منتشر کرده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان ۲۲ دستگاه پایش شده توانست، رتبه دوم دستگاه‌های موفق در صدور مجوز کسب و کارها را کسب کند. البته کسب رتبه دوم وزارت فرهنگ در شرایطی به دست آمده که این وزارتخانه از شهریور ماه امسال با اتصال تنها هشت سامانه اعطای مجوز از مجموع ۱۶ مجوز اعلام شده توسط هیات مقررات‌زدایی در مرحله نخست، به درگاه ملی مجوزها متصل شده بود و اتصال ۸ سامانه مجوزدهی دیگر مربوط به سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شده و به درگاه ملی متصل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتشار لیست خبرنگاران اعزامی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: لیست تمامی خبرنگارانی که با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جام جهانی اعزام شده بودند را بر اساس رویکرد شفاف وزارتخانه، روز گذشته  منتشر کردیم، همچنین رویداد جام جهانی یک اتفاق مهمی است که بخش عمده آن حاشیه‌های اجتماعی و سیاسی است، به همین دلیل خود مجموعه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، خبرنگارانی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردند که بیشترین توان را در بازتاب و انعکاس رویداد بسیار مهم جام جهانی داشته باشند و مجموعه وزارتخانه نهایت تلاش خود را انجام داد تا خدمات قابل قبولی به خبرنگاران ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خبرنگارانی هستند خارج از لیست اعلام شده به جام جهانی اعزام شده باشند، گفت: ممکن است خبرنگاری باشد که با هماهنگی وزارتخانه و مجموعه دیگری رفته باشد که این مسئله دیگر به وزارت فرهنگ ارتباط ندارد.

وزیر فرهنگ نیز در خصوص تعداد مشترکین کتابخانه های عمومی گفت: در یک سال اخیر تعداد مشترکان کتابخانه‌های عمومی از ۷۰۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که این اتفاق در راستای اقدامات ترویجی وزارت فرهنگ در حوزه کتاب و کتابخوانی رخ داده است.

اسماعیلی در خصوص اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای تحت عنوان عفاف و حجاب دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد در شرایط فعلی چه اقداماتی برای این مصوبه انجام خواهد داد، گفت: همه فعالیت‌های ایجابی این امر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از این میان می توان به برپایی نمایشگاه بزرگی در عرضه پوشاک بانوان در مصلی تهران و رویداد مهم «گوهرشاد» اشاره کرد که زمستان امسال برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش مد و لباس نیز نیازمند آیین‌نامه‌های جدیدی برای نظارت بر پوشاک بودیم که آن را صادر کردیم. اصناف و نیروی انتظامی هم  کار نظارتی خود را انجام می‌دهند البته همه در این حوزه دچار کم کاری مزمن سالیان قبل هستیم که حل و فصل آن زمان ‌بر خواهد بود البته نباید از این نکته غافل شویم که مردم ایران علی رغم تفاوت‌های سلیقه‌ای در نوع پوشاک عمیقا عفیف هستند.

۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم فجر

 
 

 

۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم فجر

۵۷۸ فیلم متقاضی حضور در بخش بین الملل چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شدند.

ثبت نام بخش بین الملل از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده بود و تا پایان هفته گذشته ادامه داشت و در مجموع ۵۷۸ فیلم از ۷۲ کشور متقاضی حضور در بخش بین الملل جشنواره چهل و یکم شامل سینمای سعادت و جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی – اسلامی) شدند.

علاوه بر ایران کشورهای ایتالیا، مالزی، سنگاپور، پرتغال، روسیه، چین، قرقیزستان، آرژانتین، هند، شیلی، تاجیکستان، استونی، لتونی، هلند، ایرلند، آلمان، استرالیا، بنگلادش، کانادا، لهستان، انگلستان، ترکیه، میانمار، سوییس، بلژیک، فرانسه، اندونزی، رومانی، اوکراین، دانمارک، لوگزامبورگ، سوئد، عراق، هنگ کنگ، مولداوی، ارمنستان، یونان، مغولستان، ژاپن، قزاقستان، چک، آذربایجان، مکزیک، آمریکا، اسپانیا، بلغارستان، برزیل، بلاروس، سریلانکا، تونس، گرجستان، صربستان، دومینیکا، کره جنوبی، لیتوانی، مصر، سوریه، عمان، تایوان، لبنان، مراکش، فنلاند، کویت، مقدونیه، کامبوج، قطر، نروژ، اتریش، ویتنام، تایلند و ایسلند آثارشان را برای حضور در بخش بین الملل این دوره جشنواره ثبت کرده اند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار