آرد تصفیه شده|ابتلا به دیابت

بلایی که آرد تصفیه شده سرتان می آورد

آرد تصفیه شده بخشی از برنامه غذایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تامین می‌کند و علی‌رغم هشدارهای متخصصان در مورد مصرف آن،بسیاری از مردم از مضرات آن برای سلامتی بی‌اطلاع هستند.

بلایی که آرد تصفیه شده سرتان می آورد

چیزی که کیفیت و خواص تغذیه‌ای این محصول را کاهش می‌دهد،انجام فرایند‌های صنعتی است.به‌همین دلیل استفاده بیش از حد و مکرر از آرد تصفیه شده می‌تواند واکنش های نامطلوبی را در بدن ایجاد کند.آرد تصفیه شده در بسیاری از محصولات غذایی وجود دارد و این باعث می‌شود که محدود کردن مصرف آن دشوار باشد.

عواقب خوردن آرد تصفیه شده

۱.خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

افرادی که هر روز از آرد تصفیه شده استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که آرد سبوس دار را انتخاب می کنند،بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.آرد تصفیه شده حاوی سطوح بالایی از کربوهیدرات‌های ساده مانند آمیلوپکتین است که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.

۲.می‌تواند باعث افزایش وزن شود

بر اساس تحقیقات انجام شده،غذاهایی که با آرد یا شکر تصفیه شده ساخته می‌شود،به‌علت این‌که میل به غذا را زیاد می‌کند،باعث افزایش وزن و مشکلات متابولیک می‌شوند چون کربوهیدرات‌های آن سرعت متابولیسم بدن را کاهش داده و با افزایش گلوکز خون،تجمع چربی در بدن به‌ویژه در ناحیه شکم را افزایش می‌دهد.

۳.مانع هضم غذا می شود

مقدار فیبر آرد تصفیه شده به‌دلیل تولید آن از طریق فرایندهای صنعتی،بسیار کم است.در نتیجه پس از بلع به‌دلیل کمبود فیبر و گلوتن بالا،هضم به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند یبوست و التهاب شود.طبق مطالعات منتشر شده غذاهایی که حاوی آرد تصفیه شده است،تغییراتی در فلور باکتریایی روده ایجاد می‌کند و باعث افزایش تولید گاز در روده،سوء هاضمه و درد می‌شود.

۴.خطر ابتلا به بیماری های التهابی را افزایش می دهد

افرادی که در معرض عوامل خطر بیماری های التهابی مانند آرتریت قرار دارند،باید این ماده را از برنامه غذایی خود حذف کنند چون مصرف منظم آن می‌تواند باعث ایجاد پاسخ‌های التهابی توسط سیستم ایمنی بدن شود.همچنین هنگامی که گلوکز انباشته می شود،واکنشی به نام گلیکاسیون ایجاد می کند که باعث ایجاد یک فرآیند التهابی در بافت های سالم می شود.

۵.آنها می توانند تحمل ایمنی بدن را کم کنند

کاهش تحمل ایمنی،باعث ایجاد واکنش های التهابی بدن می‌شود که بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد.براساس مطالعات منتشر شده،کاهش تحمل ایمنی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض افزودنی‌ها و مواد شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری‌شده باشد.

۶.می توانند خطر افسردگی و خستگی را افزایش دهند

بر طبق مطالعات انجام شده،خوردن غذاهایی که حاوی آرد تصفیه شده است،به‌علت تجمع کربوهیدرات‌ در بدن،باعث ایجاد افسردگی و احساس ضعف می‌شود.همچنین این نوع آرد‌ ها به‌علت بالا بردن گلوکز خون عملکرد مغز را تغییر می‌دهند و احساس خستگی فیزیکی و ذهنی ایجاد می‌کنند.آنها با اختلالات خواب و کاهش بهره وری در طول کارهای روزانه هم مرتبط هستند.

اگر شما هم از آرد تصفیه شده در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنید،سعی داشته باشید مصرف آن را محدود کنید.توجه کنید که اگرچه حذف کامل آرد تصفیه شده از رژیم غذایی دشوار است،اما جایگزین های سالم زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در درست کردن غذاهای خود استفاده کنید.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار